About Amsterdam Alternative
ART - Kunstverein

Kunstverein is a domestic franchise (Amsterdam, New York, Toronto and Milan) and functioning curatorial office that offers presentations, lectures, screenings and independent publishing. By creating a critical pool and exploring public-private relationships, Kunstverein reflects upon the manner in which cultural practices are traditionally administered. Due to its unconventional make-up it allows alternative methods to be considered in terms of presentation, hosting and exhibition making. Significantly and ultimately, Kunstverein aims to contribute in a novel fashion to the cultural scene in Amsterdam, the Netherlands and abroad.

BAR - Butchers Tears

Butcher’s Tears is a small brewery located on a canal side in Amsterdam-Zuid, set up by pilgrims from the north lands as a base port for voyages on the seven foaming seas of gold. Visit our proeflokaal, a haven to clear your senses from the blur​.

BAR - Saarein

Café Saarein is one of the few original ‘bruine kroegen’ left in Amsterdam with an early twentieth century interior. In 1978 a group of ten women formed a collective and took over the café from Saar and Rein. This set the base for Amsterdam’s infamous women’s café Saarein.
In 1999 Dia took over the café, although the interior has changed, just like the guests. Saarein is now open for all ‘queer minded people’.
Music, playing pool and flirting are the main ingredients of this small and cosy café which is situated in the old picturesque part of town, close to all central amenities.

Open:
Maandag gesloten/monday closed
Dins/woe/don 16.00-01.00   tues/wed/thurs: 4pm-1am
Vrij: 16.00-02.00 friday: 4pm-2am
Zat: 12.00-02.00 saturday: 12pm-2am
Zon: 14.00-01.00 sunday: 2pm-1am

BAR - Skate cafe

Openingstijden:
Maandag - Gesloten
Dinsdag - Gesloten
Woensdag - Cafe geopend vanaf 15.00, skatebaan vanaf 17.00 i.v.m. skatelessen
Donderdag - 15.00 tot 01.00 + Donderdag Avond Diner
Vrijdag - 15.00 tot 03.00 + De grote vrijdag avond show
Zaterdag - 15.00 tot 03.00
Zondag - Gesloten

BAR - Tolbar

Tolbar bestaat sinds 5 juni 2015 en is een eetcafé waar creativiteit en horeca samenkomen.
Een tweede huiskamer, waar je makkelijk aanschuift of achter je laptop kruipt.

Ons menu is overzichtelijk, waarbij we het belangrijk vinden om kwaliteit te bieden én om betaalbaar te zijn. De producten die wij aanbieden zijn net even anders en vaak lokaal. Lunch, borrel of diner, of je nou vegetariër bent of niet, voor iedereen is er wat.

Tolbar zit in de creatieve broedplaats ‘Cinetol – Ruimte voor Cultuur & Ondernemen’: een werkomgeving voor creatieven en een podium voor culturele programmering. Elke week is er wel iets te doen: concert, poëzie, filmavond en nog veel meer. Check het programma hier.

---English---
Welcome. Tolbar is a creative space and bar, founded June 5th 2015. It’s like a second living room, where you can easily sit down for some food or drinks, or work behind your laptop.

We care about offering quality as well as being affordable. The products we offer are slightly different than what you usually get and often local. Lunch, drinks or dinner, whether you’re vegetarian or not, there’s something for everyone.

Tolbar is located in the creative space ‘Cinetol – Space for Culture & Entrepreneurship’: a working environment for creatives and a venue for art and culture. There’s something going on every week: concerts, poetry, film nights and much more! Check the program here.

BAR - Walhalla

Walhalla is the independent craft brewery that brews the gods’ favorite ales. Bold and magical beers, thirst-quenching and pure.
Our cozy taproom is adjacent to the brewery with 13 of our beers on tap. Try our lager, IPA’s and stouts.
We are located in the industrial neighborhood of Amsterdam Noord, walking distance from the IJplein ferry (free) and Noorderpark Metro stop.

Opening hours:
Thursday: 16:00-23:00
Friday: 16:00-23:00 
Saturday:  14:00-23:00
Sunday:  14:00-20:00

Lockdown opening hours takeaway beers:
Thursday: 14:00-17:00
Friday: 14:00-18:00
Saturday: 13:00-18:00

BAR/LIVE-STAGE - Pllek live stage

Vanaf 1 december 2016 is Amsterdam een nieuw live podium rijker. Voor velen is het geen onbekende locatie meer want Pllek staat zowel in Amsterdam als ver daarbuiten bekend als culturele locatie met (h)eerlijk eten, een stadsstrand en een mooi uitzicht op de skyline van Amsterdam. Na ruim vier jaar werd het tijd voor een nieuwe stap. Dat wordt de Pllek Live Stage, met elke eerste donderdag van de maand nieuwe, spannende live optredens. 

Pllek Live Stage wordt een toegankelijk podium voor de nieuwsgierige en open-minded muziekliefhebber. De zaal naast het restaurant is ingericht met een professioneel licht- en geluidssysteem en daarmee een volwaardig poppodium dat ruimte biedt aan ruim 300 bezoekers. Het stoere zusje van Pllek hoopt onverwachte, energieke en bovenal dansbare live performances in een bijzondere industriële setting te brengen. Verwacht internationale acts, debuut optredens en crossovers tussen hedendaagse elektronica met westerse en niet westerse muziekgenres.
Pllek Live Stage wil bezoekers uitdagen om buiten hun huidige comfortzones te treden en het onbekende te ervaren. Zoals altijd wil Pllek iets anders bieden dan het aanbod uit de stad. Pllek wil verwarren, spelen met verwachtingen en alle zintuigen prikkelen. 

Over Pllek
Pllek is vrij, verbonden, warm en creatief, met aandacht voor bewust leven en duurzaamheid. Bewust leven gaat verder dan een gezonde levensstijl en verantwoord eten. Pllek wil mensen inspireren. Gedurende het hele jaar programmeren we daarom op onze eigen wijze livemuziek, internationale films met een boodschap, yoga, kunstexposities en diverse (culturele) events. Bij Pllek ervaar je een eilandgevoel midden in de stad. 

Booking info
Ben je een artiest, manager of boeker van een artiest en denk je met je act binnen het profiel van Pllek Live Stage vallen, neem dan contact op met Marlouze Vooijs via muziek@pllek.nl

Meer info en agenda vind je op www.plleklivestage.nl en hun Facebook pagina.

Je vindt Pllek op de NDSM-werf, naast de hellingen en de hijskraan, aan het IJ. Op het terrein rondom Pllek kun je je auto PARKEREN VOOR 1,30 PER UUR. Met het gratis pontje vanaf Centraal Station of vanuit 't Stenen Hoofd ben je binnen 5 minuten lopen bij Pllek. EN JA, WE HEBBEN GRATIS WIFI!

OPENINGSTIJDEN
Ma t/m do: 09:30 - 01:00
Vrij + Zat: 09:30 - 03:00
Zo: 09:30 - 01:00
De keuken is elke dag tot 22:00 geopend. 
(Ontbijt: 09:30 - 12:00, lunch: 12:00 - 15:30, borrel: 16:00 - 22:00, diner: 18:00 - 22:00)

BICYCLES - Smerig

Fietsenwerkplaats Smerig in de Pijp wordt gerund door een collectief van acht vrijwilliger*s. Al ruim 35 jaar repareren we met veel plezier fietsen en bouwen we wrakken om tot goede stadsfietsen. We werken zoveel mogelijk met gebruikte onderdelen en we besteden graag  aandacht aan fietsen van mensen die dat waarderen. Iedere vrijdag hebben we een zelfwerkdag, waar je - als beginner of gevorderde - onder begeleiding zelf je fiets kunt repareren. We staan regelmatig open voor nieuwe collega’s. We verhuren een bakfiets en touw & blok.

Smerig is onderdeel van het woonwerkpand De Fabriek, een goede plek om zonder subsidie op een kleinschalige, duurzame, niet-commerciële manier fietsen te maken.

Openingstijden: maandag tot en met vrijdag 11.15 tot 17.00

Van Ostadestraat 233-E
1073 TN Amsterdam
Tel: 020 6761944

--------------------------------

Smerig is a bicycle workshop run by eight volunteers and located in the Amsterdam neighbourhood De Pijp. For more than 35 years we enjoy repairing bicycles, transforming wrecks into good city bikes. We work as much as possible with second hand materials and we love to put energy into bikes of people who appreciate it. Every Friday on ‘self-working-day’ we invite you - beginner or experienced repairer - to fix your own bicycle with our help. You can also rent a carrier cycle and rope & block.

Smerig is part of living & working community De Fabriek, which enables us to repair bicycles our way - without subsidies, in a small-scale, sustainable, non-commercial way.

Opening hours: Monday – Friday, 11.15 - 17.00

Van Ostadestraat 233-E
1073 TN Amsterdam
Tel: 020 6761944

CINEMA/BAR - Kriterion

Kriterion werd in 1945 opgericht om studenten in staat te stellen zelf hun studie te financieren. 

Tot op de dag van vandaag vormt het concept van Kriterion een unicum in Nederland en zover ons bekend in de wereld: eennon–hiërarchisch bedrijf dat volledig door studenten wordt gerund.

Met deze insteek heeft Kriterion zich inmiddels ontwikkeld tot een cultureel instituut waar een divers publiek elkaar ontmoet om te genieten van het gezellige café en gevarieerde filmaanbod. De huidige filmprogrammering van Kriterion laat zich kenmerken als een mix van stevige edgy arthouse, kwaliteits-Oscar-en-Palme-d’Or-kandidaten, toegankelijkere maar spannende cross-over, uitzonderlijke documentaires. Kortom, kwaliteitsfilm met een ‘edge’ blijft ons kenmerken, waarbij Kriterion altijd tracht om maatschappelijk relevante en kunstzinnige film een podium te bieden. Naast films wordt ruim aandacht besteed aan bijzondere evenementen, zoals concerten, festivals, Q&A’s, kinderfeestjes, debatten en kunstexposities.

Lees hier meer over de bijzondere geschiedenis van Kriterion.
Lees hier meer over werken bij Kriterion.

SHOP - Boekhandel van Pampus

Een eigenzinnige boekhandel met liefde en oog voor bijzondere uitgaven. Literatuur, kinderboeken, filosofie, architectuur, geschiedenis, Tao, alles nodigt uit om een kopje koffie te bestellen en nog wat te blijven hangen - oh, daar achter in de zaak liggen mooie yoga spullen…
Elke dag open vanaf 10 uur - behalve maandag.

De filosofie van Boekhandel van Pampus is in drie woorden te vangen:

Uitnodigen tot oponthoud.

Want voor ons is onthaasten geen modieus marketingwoord, voor ons is het een uitdaging. De zaak is er vanaf het begin in 2009 op ingericht. Natuurlijk kunt u als klant bij ons gewoon een boek pakken, afrekenen en weggaan. Maar er zijn ook aangename leunstoelen om in te gaan zitten en nog wat in de winkel te blijven lezen, met of zonder kopje koffie. En voor de jongere lezers hebben we twee fijne hoekjes ingericht met zachte kussens waar ze kunnen lezen én wegkruipen.

Een vraag, er volgt ’n antwoord, nog ’n antwoord en daar komt een klant met nog een ander antwoord … Wat nu?

U bekijkt de aangeraden titels, ruikt eraan, neemt ze in uw hand en schat ze in. U leest wat in het ene of in het andere, slokje koffie, misschien denkt u er nog even over en komt u morgen terug.

De titels uit de top-10 hebben we staan, in de kasten, vaak rug-aan-rug. Maar onze pareltjes en favoriete boeken tonen we plat liggend. Die verdienen immers wat meer aandacht. Als we horen verzuchten ‘Wat een snoepwinkel’, dan zijn wij tevreden.
Een impressie? Klik hier.

SQUAT - Joe’s Garage

Joe’s is a squatted political social center that exists on a basis of mutual-aid and solidarity. Everyone involved in Joe’s is a volunteer. We have been active since June 2005 and are open 6 days a week. We run a vegan kitchen, a give away shop, info and movie nights. The members of our collective come from diverse backgrounds, we have different nationalities as well as genders/non-genders.

Because we are a squatted social center we are drawn to the struggle for housing and the right to the city, ideally achieved by direct action. We hope to provide a platform that supports social, environmental, spatial and economic justice. We also see bringing people together in a non-commercial space as a political act. This is why we try to be an inclusive and empowering space to all individuals, affinity groups and collectives interested in and involved in addressing these issues.

We believe unequal power relations are everywhere in this society, and since everyone is, (willingly or not) a part of society, these unequal relations will also exist within Joe’s. By making existing power relations more explicit, and addressing what is problematic about them, we try and find ways to make our collective structure more equal and inclusive. We know that there are no easy solutions for overcoming deeply ingrained patterns or social constructs within society or Joe’s. It requires endless hard work, trying to work together with people from different backgrounds, dealing with mishaps and failures, trying to resolve disagreements, and slowly, incrementally changing the world a little bit at a time. With the victories and all the fun, but also the despair and sometimes loneliness.

We try and reach consensus about our shared values and goals, and the ways to achieve these. We do that in more formal ways, through email lists and (sometimes) meetings, but also in more informal ways, in talks and discussions one-on-one or with several people.

We do not always agree, on methods nor on aims, but we always try to find mutual ground and work together to find solutions to the problems that arise, as allies, if not friends. If the problem doesn’t get solved this way, we try to implement a mediation trajectory, inviting people uninvolved in a conflict to help resolve it. We would like to encourage people that visit Joe’s to deal with problems inside Joe’s in a likewise manner. If however this does not work, it is always possible to ask the help of a volunteer. If you do not feel comfortable with this you can also mail the entire volunteer list and we can figure out a solution together.

Anyone who wants to help out or organize an event at Joe’s is more than welcome. We are always looking for people to run their own events and initiatives from Joe’s. We invite you to take responsibility with us. We ask you to help us keep the space open literally and figuratively. Joe’s stays open by working together and by finding ways to make that possible.

WORKSPACE - GWA  | NDSM PRINT - Grafische Werkplaats Amsterdam

GWA Grafische Werkplaats Amsterdam is the printing lab for letterpress, bookbinding, silkscreen and (typo)graphic techniques. We invite you to step away from the computer, and join our courses and workshops in typesetting, printing and bookbinding. From kidsclubs to professional workspace, welcome!

Whats new?
After 17 years steady basis in the East, the big money has decided for us we have to leave our place and makes us move all the seriously heavy gear to another part of Amsterdam. We are very happy to announe that our new spot will be no less than the fabulous NDSM wharf, where we will be part of NDSM Art City. 
Looking forward to seeing you there! Our new name will be GWA  | NDSM PRINT Grafische Werkplaats Amsterdam

GWA Grafische Werkplaats Amsterdam drukt door.. aan de zonzij van het IJ.
GWA is een stichting die toeziet op het behoud van het grafisch erfgoed. Door het werkend houden van machines, maar vooral door zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met de oude ambachten waar Nederland (Amsterdam!) zo'n grote traditie in kent. We bieden sinds 2004 cursussen en workshops op het gebied van letterzetten, drukken, zeefdruk, lino- en houtsnede en boekbinden. GWA werkt samen met basisonderwijs, middelbaar onderwijs en kunstacademies. Vanaf april 2021 is de werkplaats te vinden op de NDSM werf in Amsterdam Noord. Welkom!

Please donate!
AACE (left)

Vrij Beton (Free Concrete) - Collective property

If we want something else than the expensive, boring monoculture of the market, we will have to work on it ourselves. No nostalgic nagging, but action. We think this needs to start with the withdrawal of real estate from Amsterdam’s property market. Let’s liberate space from the stranglehold of the neoliberal system and turn it into sanctuaries of cultural emancipation, where the alternative scene of the future can grow.

https://vimeo.com/549698737

The Amsterdam Alternative Association wants to buy square meters. No temporary, but permanent space; for experiments and projects that do not fit the commercial world as they aren’t profit driven. AA wants to create new places in the city where living, working, education and public functions are combined. Where art and culture are not necessarily the main focus, but social, political and social activities have a place too. Amsterdam must offer unexpected opportunities to everyone, not just to cultural entrepreneurs on their way to success.

“Vrij Beton” takes its cue from projects that have emerged from the squatting scene. However, it is important to realize that our initiative is not merely a substitute for what is officially no longer allowed. The past was beautiful, but the world and the law have changed. We have to accept that, change is inevitable and not in itself negative.

Vrij Beton is a new energy,
a movement that everyone can join.
Together, we take action for new free spaces in the city.

AA strives for a model that differs from the capitalist principles of self-enrichment and individual property. We believe in co-creation, taking decisions together and being collectively in control. A society cannot do without collectivity. The Dutch word for society, samen-leving [literally: common-living] basically says it all. Our society is built on the value and power of collectivity. Amsterdam Alternative wants to develop a collective force through this project, to continue the concept of the true vrijplaats [free space, sanctuary]. Doing it ourselves also means reaping the benefits ourselves (as a collective). Only in this way can current and future generations be given the space to experience that which doesn’t seem possible may indeed be possible all the same.

Donate, become a member and participate!

Read more (articles)
Vrij Beton, samen in actie voor nieuwe vrijplaatsen... (In Dutch)
Vrij Beton article published by Subbacultcha (In English)
De ins & outs van collectief eigendom (In Dutch)

AACE (right)

{aace-counter}


Buy together = Own together

The counter above shows the amount donated to ‘Vrij Beton’ up to this point. That amount will hopefully grow until one day in the future we'll be able to acquire our first AA building and turn square meters into space for collective experimentation. We buy it together - we own it together. No top down, money driven pressure but working, living and programming from a place of desire and passion.

Interested in helping / more info?
vrijbeton(at)amsterdamalternative.nl

AACE-nl (left)

Vrij Beton (AA collectief eigendom)

Als we iets anders willen dan een dure, saaie monocultuur dan zullen we daar zelf aan moeten werken. Geen nostalgisch gezeur, maar actie. Te beginnen met het uit de markt halen van vastgoed in Amsterdam. Dat wil zeggen, ruimte bevrijden uit de wurggreep van het neoliberale systeem. Ruimte voor vrijplaatsen en de alternatieve scene van de toekomst.

https://vimeo.com/549698737

De Vereniging Amsterdam Alternative wil vierkante meters kopen. Geen tijdelijke, maar permanente ruimte, voor experimenten en afwijkende concepten die niet passen in het huidige commerciële circuit, omdat ze niet worden gedreven door het maken van winst. AA wil nieuwe plekken in de stad creëren waar wonen, werken, educatie en publieke functies worden gecombineerd. Waar niet kunst en cultuur de hoofdmoot zijn, maar ook sociale, politieke en maatschappelijke activiteiten een plek hebben. Amsterdam moet onverwachte mogelijkheden bieden aan iedereen, niet slechts aan beginnende culturele ondernemers op weg naar succes.

‘Vrij Beton’ lijkt in veel opzichten op het gedachtengoed van de panden die zijn voortgekomen uit de kraakscene. Het is echter belangrijk om te beseffen dat ons initiatief niet louter een substituut is van datgene wat officieel niet meer mag. Het verleden was mooi, maar de wereld en de wet zijn veranderd. Dat moeten we accepteren, verandering is onvermijdelijk en niet louter negatief.

Vrij Beton is nieuwe energie,
een beweging waarbij iedereen
zich aan kan sluiten.
Samen in actie voor
nieuwe vrijplaatsen in de stad.

AA streeft naar een ander model dan het kapitalistische model van zelfverrijking en individueel eigendom. Wij geloven in samenwerken, samen beslissen en samen de baas zijn. Een samenleving kan niet zonder collectiviteit. Het woord ‘samen-leving’ zegt in principe alles. Onze maatschappij is gebouwd op de meerwaarde en de kracht van collectiviteit. Amsterdam Alternative wil door middel van dit project een collectieve kracht ontwikkelen om het concept van de ware vrijplaats voort te zetten. Zelf doen betekent ook zelf (als collectief) de vruchten ervan plukken. Alleen op die manier kunnen de huidige en toekomstige generaties de ruimte krijgen om te ervaren dat dingen die niet lijken te kunnen misschien tóch mogelijk zijn.

Doneer, wordt lid en doe mee!

Lees meer (artikelen)
Vrij Beton, samen in actie voor nieuwe vrijplaatsen...
Vrij Beton artikel gepubliceerd door Subbacultcha (In Engels)
De ins & outs van collectief eigendom

AACE-nl (right)

{aace-counter}


Samen kopen = Samen de baas

De counter hierboven laat zien hoeveel geld er tot op heden voor het ‘Vrij Beton’ project is gedoneerd. Dit is onze spaarpot, die ons hopelijk in de toekomst de mogelijkheid bied om een AA pand aan te kopen. Een pand om nieuwe dingen te doen, te experimenteren en losgekoppeld van de markt kunnen werken aan een nieuwe toekomst voor Amsterdam. Samen kopen = Samen de baas, daar gaat het om. Geen top down, geldgedreven onzin maar werken, wonen en leven vanuit passie en verlangen.

Geïnteresseerd / meehelpen / meer info?
vrijbeton(at)amsterdamalternative.nl

Details (left)

Organization / Legal structure

If we manage to collect sufficient financial contributions and/or take out a good mortgage to buy a property, we will design it in the following way.
The Amsterdam Alternative Association becomes the owner of the property – collective ownership.
The users of the building are subsumed and united in an association with its own responsibilities.
The members of this new association are automatically members of the Amsterdam Alternative association.
The foundation "Vrij Beton" is established to manage the building(s). This foundation has a predetermined set of management tasks. The foundation has no substantive say in AA or the association of the AA building.

The purpose of this construction is to stimulate a practice that follows our principles and core values such as self-management, responsibility and collectivity. It also serves the crucial purpose of making it impossible to sell the property for the sake of individual profit. 

 

1) Amsterdam Alternative Association
• The big collective owns the building(s)

2) AA Property Association 
• For every building bought bij AA a new association of users will be set up
• Every building will get its own name
• Every building (all tenents) pays rent to AA
• They will take care of dailt management

3) Foundation Vrij Beton
• Takes care of rental contracts 
• maintains the building(s) 
• Has no voice in content of AA or property association

Details (right)

Details

Selection and flow
1. If the opportunity arises to buy a property, the large collective will determine by means of a vote which property or place will be purchased. The board and working groups will do the preliminary work and present a number of options. Preferably at least three but it the exceptional possibility of, for example, only one option could also arise. In this case the members can vote in favour or against.

2. The location, size and zoning plan will help determine the possibilities for mixing functions. If there is the possibility for a combination of living, working, education and public functions, we will focus on that. The balance of mixed functions will differ among projects.

3. If AA buys a property, the question will arise: who can live and / or work there? A very important and complicated question. A selection procedure will start once an open call has been published for an appropriate amount of time in our newspaper, website, social media and other external channels. We do not work with waiting lists.

4. Anyone may register to become a user of an AA property through our website. However, such registration won’t ever be a guarantee for someone’s placement.

5. To understand the demand (who needs a space for what purpose) we have placed a registration form on our website. This form can always be filled in, regardless of existing vacancies (or lack thereof). We want to build a database of interested people and groups. This knowledge can help us to take decisions on potential acquisitions and their specific make up.

6. The board and the selection group will ultimately make a pre-selection from all applications (based on content and assessment against our vision, principles and core values). The pre-selection will then be submitted to all members of the large collective (AA Asociation), who ultimately determine the tenants of each space in the AA building. We won’t use a CAWA test or income test for new tenants.

7. To ensure that an AA building remains healthy, active and relevant, there will be an annual evaluation with the AA board. If it turns out that members don’t participate, don’t pay rent, sublet or otherwise violate the rules, this can lead to the termination of the contract. Should it come to that, the association running the building has  a crucial say in this decision. The AA board and AA general assembly act as an external guardians of the objectives and will intervene if things go wrong or threaten to go wrong.

8. To prevent a building from becoming inactive or unexciting, it is important to ensure a good flow. We will do this by means of evaluations. Each user of a new building receives a contract for five (5) years with probation period during the first year. There will be an evaluation after the first year. This involves looking rent payments and the degree of involvement in the collective. If approved, the contract will be continued. In case of a negative evaluation, the contract will be terminated. At the end of the contract, there will also be an evaluation potentially leading to a new contract of five (5) years.

Basic rules for an AA "Free Concrete" building
Amsterdam Alternative does not want to paralyze the power of an AA building by a multitude of rules and regulations. Our goal is to transfer the building into the self-management of the users. They co-own our collective property construction and bear the responsibilities associated with that. However, it is impossible to work entirely without rules, which is why, in addition to our AA core values ​​and principles (which also apply to the buildings), a number of basic rules have been drawn up that apply to all AA buildings.

1. It is compulsory for each AA building to be represented within Amsterdam Alternative as a working group.

2. A representative or small committee of an AA property regularly meets with the AA board to discuss the course of events. At least three (3) times a year.

3. There is always a representative of an AA property present at AA General Members Meetings.

4. Each AA building is obliged to meet at least six (6) times a year (ALV) with an external moderator and secretary. In this meeting, daily and urgent matters and action points will be dealt with and discussed. Minutes are taken of these meetings by an external secretary and uploaded to the AA website (member portal), so that they can be viewed by members of AA (transparency).

5. Amsterdam Alternative Association is not a police or enforcement agency. We are for experimentation and freedom of thought and action. However, there are limits in the form of laws, regulations, permits and so on that we have to comply with.

6. Amsterdam Alternative is not interested in buildings where people only live and / or work. There must be a collective space in every AA building that is used for public programming (music, film, dance, lectures, kitchen, education, etc.) but is also available for internal meetings and meetings of the Amsterdam Alternative Association. This collective space is run by (a part of) the collective users of the building itself. There will be no external operator.

7. Being open to the public is essential (music, film, dance, art, workshops, education, lectures, etc.). It provides a connection with the neighborhood as well as the general urban population. Interaction with the outside world ensures that the project is a real part of the city. The collective space must therefore be open to the public as often as possible.

8. Each property pays a small monthly amount to Amsterdam Alternative. This money could for instance be used to pay towards the cost of new acquisitions. The amount payable will be included in the budget to be drawn up.

9. The association of each AA building determines its organizational structure. All members are expected to participate. The organization is horizontal. There is no boss. The group is in charge.

10. Amsterdam Alternative makes every effort to keep the rent and financial charges for tenants of spaces in an AA building as low as possible.

Basic rules for tenants (individuals/groups) of an AA building
In addition to our AA core values ​​and principles (which also apply to all tenants), a number of basic rules have been drawn up for all tenants / members of an AA building.

1. Every tenant in an AA building pays rent to the Amsterdam Alternative Association. With this rent, the mortgage is repaid (+ interest). The rent also contributes toward all other costs specified in the property’s long-term budget (energy advance, internet, maintenance, insurance, service contracts, permits, ground lease, reservation major maintenance, etc.). The rent of a space is calculated on the basis of square meters and the multi-year budget.

2. A tenant cannot have rent arrears of more than two (2) without stating significant reasons. Rent arrears of more than three (3) months can be a reason for contract termination.

3. We want active, engaged members. A collective cannot work without the energy and input of its members. Lack of participation, cooperation, attendance of meetings can be reasons for contract termination. Problematic cases are first discussed internally (in the building) and then presented to the board of Amsterdam Alternative.

4. Subletting a rented space is possible only for a certain period of time (max. 3 months per year) and with good reason. Subletting must be reported to the board of the relevant building and the 'selection' working group of Amsterdam Alternative. An exception can be made for internships, residencies, or exchanges abroad - in consultation with AA's 'selection' working group. Short-term rental to tourists, strangers (airbnb-type practices), are prohibited. In case of subletting, no more rent may be asked than the official amount pad to AA. Failure to comply with this rule may be a reason for contract termination.

5. An obvious rule, but an important one: sexual (or other) harassment, drug / weapon dealing, aggression, racism, theft, criminal activity or other unacceptable behavior will not be tolerated and may be grounds for contract termination. Problem cases are first discussed internally (in the building) and then presented to the board of AA. If necessary, cases are reported to the police.

6. Every tenant (individual or group) in an AA building must be a member of the AA association. This means paying membership fees but also voting rights and involvement in the larger collective.

7. Tenants provide a deposit of two (2) monthly rent payments at the start of the contract. The deposit will be returned once the lease has ended and the space has been returned in good condition (without damage) and without outstanding rent debt.

8. If a tenant terminates his / her lease, or it is canceled by the Association, the tenant has no rights to request takeover costs or other financial compensation for his / her space. The space is and will always be property of the association. The association also selects the new tenant.

Basic rules for public spaces in an AA building
In addition to our AA core values and principles (which apply to all public spaces), a number of basic rules have been drawn up for all public spaces in an AA building:

1. 50% of any profits will go to AA (for the newspaper, campaigns, solidarity fund, new buildings, etc.).

2. All public spaces are owned and managed by the building’s association. External foundations (or other legal forms) or organizations (with a profit motive) may never be the manager, tenant or operator of the public space. The public spaces are the heart of the building.

3. Art and culture are important, but not necessarily the main purpose of the project. Space for other social, civic, activist activities, such as neighborhood functions, education, activities for children/the elderly and multicultural programming, is also important.

4. AA properties cannot be not places for the commercial mainstream. There is nothing wrong with attracting big audiences or being popular, but we don't programme with the idea in mind that something should generate a lot of money. We are not a profit-driven organization. Instead, experiment, avant-garde, adventure and fun are the reason for AA’s existence.

5. The collective that lives and/or works in a specific AA building (tenants) is ultimately responsible for the programming. Working with external programmers and partners is not a problem at all, but external parties cannot take over the entire programming or public function.

6. For each public space a system will be set up to balance voluntary and paid contributions (hours) to the management and running of the public space(s). The general rule of thumb should be: as many tasks as possible are done by volunteers. Keeping costs low means higher affordability which in turn creates room for experimentation.

Details-nl (left)

Organisatie structuur

Als het ons lukt om genoeg geld in te zamelen en/of een goede hypotheek af te sluiten om een pand te kopen, gaan we dat op de volgende manier vormgeven.
De Vereniging Amsterdam Alternative wordt de eigenaar van het pand – collectief eigendom.
De gebruikers van het pand worden ondergebracht en verenigd in een eigen vereniging met eigen verantwoordelijkheden.
De leden van deze nieuwe vereniging worden allemaal verplicht lid van de vereniging Amsterdam Alternative.
De stichting ‘Vrij Beton’ wordt opgericht voor het beheer van het pand of de panden. Deze stichting heeft een vooraf vastgelegd takenpakket betreffende het beheer. De stichting heeft inhoudelijk geen inspraak in AA of de vereniging van het AA-pand.

Het doel van deze constructie is om zelfbeheer, verantwoordelijkheid, collectiviteit, eigen inbreng en onze andere principes en kernwaarden te stimuleren, en – heel belangrijk – om het onmogelijk te maken voor individuen of groepen om ooit een AA-pand te verkopen en daar individuele winsten uit op te strijken.

 

1) Vereniging Amsterdam Alternative
• Eigenaar van de gebouwen

2) Vereniging per aangekocht AA pand 
• Voor elk aangekocht gebouw zal er een eigen vereniging van gebruikers worden opgericht
• Elk gebouw krijgt een eigen naam
• Elk gebouw (alle huuders) betalen huur aan vereniging Amsterdam Alternative
• De vereniniging van gebruikers doet zelf het dagelijks bestuur.

3) Stichting Vrij Beton 
• Regelt huurcontracten
• Neemt het onderhoud van de gebouwen voor zijn rekening
• Heeft geen stem in inhoudelijkle beslissingen van AA

Details-nl (right)

Details

Selectie en doorstroming
1. Indien de mogelijkheid ontstaat om een pand te kopen, bepaalt het grote collectief door middel van een stemming welk pand of plek er wordt aangekocht. Het bestuur en de werkgroepen zullen het voorwerk doen en een aantal opties presenteren. Bij voorkeur minimaal drie, maar het kan zo zijn dat zich er een uitzonderlijke mogelijkheid voordoet en er bijv. maar één optie is, waar de leden vóór of tegen kunnen stemmen.

2. De ligging, de grootte en het bestemmingsplan zullen mede bepalen wat de mogelijkheden zijn voor het mengen van de verschillende functies. Als de mogelijkheid voor een combinatie van wonen, werken, educatie en publieke functies zich voordoet, zullen we daarop inzetten. De balans van functiemenging zal niet overal dezelfde zijn.

3. Als er een AA-pand wordt gekocht, komen we bij de vraag: wie mag daar gaan wonen en/of werken? Dit is een heel belangrijke en ingewikkelde vraag. Er zal een selectieprocedure starten, nadat er een open oproep is geplaatst in onze krant, op de website, op socials en andere externe kanalen, en men de tijd heeft gehad om zich aan te melden. Wij werken niet met wachtlijsten.

4. Iedereen kan/mag zich via onze website aanmelden om gebruiker van een AA pand-te worden. Er is echter nooit een garantie dat je een plek krijgt toegewezen.

5. Om inzicht te krijgen in wie er op zoek is naar ruimte, en met welk doel voor ogen, hebben we een aanmeldformulier op onze website geplaatst. Dat formulier is altijd in te vullen, ongeacht of er al een pand, of zicht op de aankoop van een pand is. We willen een database opbouwen van mensen en groepen die op zoek zijn naar een plek in een pand zoals wij dat voor ogen hebben. Deze kennis kan ons helpen bij de aankoop en mogelijke invulling van een pand.

6. Het bestuur en de selectie-werkgroep zullen uiteindelijk uit alle aanmeldingen en de database een voorselectie maken (gebaseerd op inhoud, en toetsing aan onze visie, principes en kernwaarden). De voorselectie wordt voorgelegd aan de leden van AA, en zij bepalen uiteindelijk wie de huurder van elke ruimte in het AA-pand wordt. We gebruiken geen CAWA-toets of inkomenstoets voor nieuwe huurders.

7. Om ervoor te zorgen dat een AA-pand gezond, actief en relevant blijft zal er jaarlijks een evaluatie plaatsvinden met het AA-bestuur. Zodra blijkt dat er leden zijn die niet meedoen, geen huur betalen, onderverhuren of op een andere manier de regels overtreden, kan dat leiden tot ontbinding van het contract. Mocht het zover komen, dan heeft de vereniging van het pand de belangrijkste stem in deze beslissing. Het bestuur van AA en de ALV van AA fungeren als externe bewaker van de doelstellingen en zullen ingrijpen als het mis gaat, of dreigt te gaan.

8. Om te voorkomen dat een pand inslaapt en er na een aantal jaren niks spannends meer gebeurt is het belangrijk om te zorgen voor een goede doorstroming. Dat zullen we doen door middel van een evaluatie. Elke gebruiker van een nieuw pand krijgt een contract van vijf (5) jaar, met eerst een jaar proeftijd. Na het eerste jaar zal er worden geëvalueerd. Hierbij wordt gekeken naar het betalen van de huur, de mate van betrokkenheid en het gedrag. Als alles goed wordt bevonden, loopt het contract gewoon door. In het geval van problemen wordt het contract ontbonden. Na afloop van het contract wordt – eveneens na een evaluatie – gekeken of het lid een nieuw contract van weer vijf (5) jaar krijgt.

Basisregels voor een AA ‘Vrij Beton’-pand
Amsterdam Alternative wil de kracht van een AA-pand niet verlammen door een veelheid van regels en structuur. Het is onze doelstelling om zoveel mogelijk zelfbeheer mogelijk te maken voor de gebruikers van een AA-pand. Zij zijn mede-eigenaar in onze constructie van collectief eigendom en dragen de daarbij behorende verantwoordelijkheid. Het is echter onmogelijk om helemaal zonder regels te werken. Vandaar dat er naast onze AA-kernwaarden en -principes (die ook voor de panden gelden) een aantal basisregels zijn opgesteld voor elk AA-pand.

1. Elk AA-pand is verplicht vertegenwoordigd in Amsterdam Alternative als een werkgroep. 

2. Een vertegenwoordiger of klein comité van een AA-pand gaat regelmatig in gesprek met het bestuur van AA om de gang van zaken te bespreken, minimaal drie (3) keer per jaar.

3. Er is altijd een vertegenwoordiger van een AA-pand aanwezig bij Algemene Ledenvergaderingen van AA.

4. Elk AA-pand is verplicht minimaal zes (6) keer per jaar te vergaderen (ALV), met een externe moderator en notulist. In deze vergaderingen zullen dagelijkse en urgente zaken en actiepunten behandeld en besproken worden. Van deze vergaderingen worden door een externe notulist notulen gemaakt, die worden ge-upload naar de AA-website (leden-portal), zodat deze inzichtelijk zijn voor de leden van AA (transparantie).

5. De vereniging Amsterdam Alternative is geen politie of ordedienst. Wij zijn voor experiment en vrijheid van denken en doen. Er zijn echter grenzen, en dat betekent dat we ons aan de wet en eventuele vergunningen moeten houden. 

6. Amsterdam Alternative is niet geïnteresseerd in panden waar slechts gewoond en/of gewerkt wordt. Er moet in elk AA-pand een collectieve ruimte zijn die gebruikt wordt voor publieke programmering (muziek, film, dans, lezingen, keuken, educatie, etc.), maar die ook beschikbaar is voor vergaderingen van het pand en van de Vereniging Amsterdam Alternative. Deze collectieve ruimte wordt gerund door de gebruikers van het pand zelf of een deel daarvan. Er zal geen externe uitbater zijn.

7. Open zijn voor publiek is essentieel (muziek, film, dans, kunst, workshops, educatie, lezingen, etc). Het zorgt voor verbinding met de buurt en met andere mensen die niet in het pand wonen en/of werken. Interactie met de buitenwereld zorgt ervoor dat je onderdeel van de stad bent. De collectieve ruimte moet dus zo vaak mogelijk open zijn voor publiek.

8. Elk pand draagt maandelijks een klein bedrag af aan Amsterdam Alternative, voor de spaar-/actiepot om bijv. nieuwe panden van te kunnen kopen. Dit bedrag zal worden opgenomen in de te maken begroting.

9. De vereniging van een AA-pand bepaalt zelf welke organisatiestructuur men wil hanteren. Alle leden worden geacht deel te nemen. De organisatie is horizontaal. Er is geen baas. De groep is de baas.

10. Amsterdam Alternative doet er alles aan om de huur en de financiële lasten voor huurders van ruimtes in een AA-pand zo laag mogelijk te houden.

Basisregels voor personen/groepen (huurders) in een AA-pand
Naast onze AA-kernwaarden en -principes (die ook voor alle huurders gelden) zijn er een aantal basisregels opgesteld voor alle huurders/leden in een AA-pand.

1. Iedereen die een ruimte heeft in een AA-pand betaalt huur aan de Vereniging Amsterdam Alternative. Met deze huur wordt de hypotheek afgelost (+ rente). Tevens draagt de huur bij aan alle andere kosten die zijn opgenomen in de meerjarenbegroting van het pand (energievoorschot, internet, onderhoud, verzekeringen, servicecontracten, vergunningen, erfpacht, reservering groot onderhoud, etc). De huur van een ruimte wordt berekend aan de hand van de vierkante meters en de meerjarenbegroting.

2. Het is niet toegestaan om zonder opgaaf van redenen meer dan twee (2) maanden achter te liggen met het betalen van de huur. Langer dan drie (3) maanden achterliggen met de huur kan een reden zijn om je contract te beëindigen.

3. We willen actieve, betrokken leden. Een collectief kan niet zonder de energie en input van mensen. Niet meedoen, meewerken en meevergaderen kan een reden zijn om je contract te beëindigen. Probleemgevallen worden eerst intern besproken (in het pand) en daarna voorgelegd aan het bestuur van Amsterdam Alternative.

4. Onderhuur is slechts mogelijk voor een bepaalde tijd (max 3 maanden per jaar) en om goede redenen. Onderhuur moet worden gemeld bij het bestuur van het betreffende pand en bij de werkgroep ‘selectie’ van Amsterdam Alternative. Voor stages of uitwisselingen naar het buitenland kunnen – in overleg gebeurd met de werkgroep ‘selectie’ van AA – uitzonderingen gemaakt worden. Korte verhuur aan toeristen en onbekenden (airbnb-praktijken) is uitgesloten. In geval van onderhuur mag niet meer huur gevraagd worden dan het officiële bedrag dat de huurder aan AA betaalt. Het niet naleven van deze regel kan een reden zijn om je contract te beëindigen.

5. Een voor de hand liggende regel, maar wel een belangrijke: seksuele (of andere) intimidatie, het dealen in drugs/wapens, agressie, racisme, diefstal, criminele activiteiten of ander onacceptabel gedrag wordt niet getolereerd en kan een reden zijn om een huurcontract te beëindigen. Probleemgevallen worden eerst intern besproken (in het pand) en daarna voorgelegd aan het bestuur van Amsterdam Alternative. Indien noodzakelijk wordt ook de politie ingeschakeld.

6. Iedere huurder (individu of groep) in een AANB-pand moet lid zijn van de Vereniging AA. Dat betekent contributie betalen, maar ook stemrecht en betrokkenheid bij het grote collectief. 

7. Huurders betalen bij ingang van het contract een borg van twee (2) keer de huur. Deze krijgen ze terug na opzegging van het huurcontract en indien de ruimte in goede staat (zonder schade) is afgeleverd en er geen huurschuld is.

8. Als het huurcontract door de huurder of door de Vereniging wordt opgezegd, heeft de huurder niet het recht om voor zijn/haar ruimte overnamekosten of andere financiële vergoedingen te vragen. De ruimte is van de vereniging en zal dat altijd blijven. De vereniging bepaalt tevens wie de nieuwe huurder wordt.

Basisregels voor publieke ruimtes in een AA-pand
Naast onze AA-kernwaarden en -principes (die ook voor alle publieke ruimtes gelden) zijn er een aantal basisregels opgesteld voor alle publieke ruimtes in een AA-pand.

1. 50% van eventuele winsten gaat naar Amsterdam Alternative (voor de krant, actiepot, solidariteitsfonds, nieuwe panden, etc.). 

2. Alle publieke ruimtes zijn eigendom van en worden beheerd door het pand (de vereniging) zelf. Aparte stichtingen (of andere rechtsvormen) of externe organisaties (met winstbejag) mogen nooit beheerder, huurder of uitbater van de publieke ruimte zijn. De publieke ruimtes zijn het hart van het pand.

3. Kunst en cultuur zijn belangrijk, maar niet per se de hoofdmoot. Ruimte voor andere sociale, maatschappelijke, activistische activiteiten, zoals buurtfuncties, educatie, activiteiten voor kinderen/ouderen en multiculturele programmering, is ook belangrijk. 

4. AA-panden zijn geen plekken voor de commerciële mainstream. Het is geen doelstelling om weinig mensen te trekken, activiteiten mogen goed bezocht of populair worden. Daar is niks mis mee. Maar we programmeren niet vanuit de gedachte dat iets veel geld op moet leveren. We zijn geen organisatie die uit is op het maken van zoveel mogelijk winst. Experiment, avant-garde, avontuur en plezier staan hoog in het vaandel. 

5. Het collectief dat in het AA-pand woont en/of werkt (huurders) is eindverantwoordelijk voor de programmering. Er mag uiteraard met externe programmeurs en partners gewerkt worden, maar het mag niet zo zijn dat een externe partij de volledige programmering of publieke functie op zich neemt.

6. Er zal voor elke publieke ruimte afzonderlijk een systeem moeten worden opgezet met een goede balans tussen vrijwillige uren versus betaalde uren. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk taken door vrijwilligers worden gedaan. De kosten laag houden is belangrijk voor de betaalbaarheid en het schept ruimte voor experiment.

Register (left)

Op zoek naar een ruimte

Amsterdam Alternative is in 2020 van start gegaan met het colletief eigendom project Vrij Beton. Lees meer over de gedachten achter dit project op de concept pagina. Het is een ambitieus plan maar volgens ons is het realistisch en is de tijd rijp voor grote veranderingen in onze maatschappij. Onze stad wordt al jaren overgelaten aan de vrije markt, het geld regeert. Een van de consequenties van deze politieke koers is het verdwijnen van de vrijplaatsen en vrije ruimte in Amsterdam. 

Amsterdam Alternative gaat zich middels het project Vrij Beton inzetten voor nieuwe vrijplaatsen. Nieuwe plekken voor experiment, in eigendom van het collectief. Om vast vooruit te lopen op de zaken gaan we nu vast op zoek naar mensen/initiatieven die op zoek zijn naar een betaalbare ruimte. Op deze manier hopen we in kaart te brengen wie er op zoek is en waarnaar. Deze informatie zou ons collectief kunnen helpen bij de zoektocht naar een pand en de invulling daarvan.

Opgeven via dit formulier geeft geen garanties op een ruimte.
We werken niet met wachtlijsten. Deze informatie is puur om in kaart te brengen met de wensen van degenen die op zoek zijn. 

Register (right)

Submit your details

{form_register_space}

Expeditie-nl (left)

Expeditie Vrije Ruimte

Het college van burgemeester en wethouders heeft in juli 2019 eindelijk besloten om nog bestaande en bedreigde vrije ruimte te beschermen, en nieuwe vrije ruimte beschikbaar te stellen. Op de valreep kwam men erachter dat onze lange traditie van tegencultuur Amsterdam uniek maakt, vrije ruimte de stad kleurrijker, vitaler en socialer maakt, en daarom de rafelranden beschermd moeten worden. Halleluja!

Na een zeer uitgebreide periode van verkenning, onderzoek, inventarisatie en evaluatie is in september 2020 het koersdocument genaamd ‘Expeditie Vrije Ruimte 2020-2021’ gepubliceerd. Een 46 pagina’s tellend document met daarin de bevindingen van bijna twee jaar vergaderen, praten, denken, verkennen, plus de aanbevelingen en adviezen van het opgetrommelde team van ‘experts’, een soort definitie van wat vrije ruimte is, een actieplan, wat formules enzovoorts. Een document dat ons hart verwachtingsvol doet kloppen, maar dat ook vragen oproept. Want is het überhaupt mogelijk om over vrije ruimte te spreken als die wordt georganiseerd en ontworpen door de gemeente? Is kostprijsdekkende huur op te brengen zonder commerciële insteek? Hebben we het wel over dezelfde soort vrije ruimte, of over iets heel anders? Verandering is niet erg, dat hoort bij het leven maar we moeten opletten dat het begrip ‘vrije ruimte’ de komende jaren niet langzaam vertroebeld en wordt getransformeerd tot een gemeentelijke concept met bijbehorende reglementen, toelatingstesten, toetsingen, rendementsvoorwaarden en stadsmarketing.

‘t Groene Veld
Het Groene Veld naast het huidige ADM terrein in Noord is de eerste plek die in het kader van de ‘Expeditie’ is gerealiseerd. Tijdelijk weliswaar maar eindelijk iets nieuws na alle ontruimingen en sluitingen. Het terrein valt onder landelijk Noord, waar woningbouw verboden is. Hopelijk biedt dat kansen om voort te bouwen op de ADM ervaring en komt er ruimte voor cultuur maar ook voor sociaal-maatschappelijke en sociaal politieke groepen en initiatieven uit Noord. We hopen allemaal op een lange, vruchtbare ADM periode op deze nieuwe lokatie, en aan de hand van dit eerste project te leren hoe de samenwerking met de ‘Expeditie’ werkt.

Strijders
Naast het ADM zijn er meer mensen/groepen bezig met de strijd voor vrije ruimte. ADEV (Amsterdam Danst Ergens Voor) is al jaren actief door de organisatie van hun jaarlijkse street rave, was betrokken bij het schrijven van het Vrije Ruime Akkoord en het maken van de documentaire ‘Pas op de vrijplaats’. Het collectief van Bajesdorp is bezig met het realiseren van een nieuwe vrijplaats en gelukkig zijn er ook nog dappere krakers die doen wat volgens de wet niet meer mag. AFGA en Hotel Mokum als recente voorbeelden. Amsterdam Alternative strijd voor nieuwe vrije ruimte door middel van Vrij Beton. Wij gaan voor permanente vrije ruimte, in collectief eigendom. Een ambitieus plan voor de lange termijn, maar misschien biedt de ‘Expeditie’ mogelijkheden om sneller aan de slag te gaan, om de handen vuil te maken, om woorden om te zetten in daden.

Gentrificatie
De ‘Expeditie Vrije Ruimte’ stemt tot hoop omdat er een kiertje is. Een opening om een koevoet in de neerwaartse spiraal te steken en plek terug te veroveren van het grote kapitaal. Maar makkelijk zal het niet worden. Plekken die binnen de ‘Expeditie’ gaan ontstaan zullen waarschijnlijk tijdelijk zijn. En met die gedachte in het achterhoofd weet je dat je daarmee ook bijdraagt aan het gentrificatie proces dat de stad al jaren kapot maakt. Aan ons de taak om hier goed over na te denken en slim te handelen.

Werk aan de winkel
De woorden in het nieuwe Gemeentelijke beleid zijn mooi, de intenties positief maar we zijn er nog niet.
Om de ‘Expeditie’ te doen slagen en echte vrijplaatsen (geen broedplaatsen) te creëren zal er gewerkt moeten worden aan een aantal belangrijke zaken.
• Bekendheid: te weinig mensen weten van de expeditie.
• Geld: er is geen budget en kostprijsdekkende huren zijn nog steeds hoog.
• Ervaring: een nieuw project met nieuwe mensen, dat kost tijd.
• Snelheid: belangrijk met het oog op de verkiezingen, en de gemeente is doorgaans niet de snelste.
• Woonfunctie: het ontbreken van woonfunctie maakt het realiseren van vrijplaatsen ingewikkelder.
• Vertrouwen: men is nog sceptisch, bang om gebruikt te worden als instrument voor stedelijke ontwikkeling.
• Vooruitzicht: wat gebeurd er na de gemeenteraadsverkiezingen?

Zichtbaarheid
De meeste van bovenstaande problemen kunnen wij niet oplossen. Waar we wel iets aan kunnen doen is de bekendheid. Op dit moment zijn de bekendheid en zichtbaarheid van de ‘Expeditie’ vrij minimaal. Natuurlijk zijn er mensen op de hoogte van ’t Groene Veld en natuurlijk zijn er mensen die weten dat er op de website van de gemeente een pagina voor de ‘Expeditie’ is gemaakt, maar dat zijn er veel te weinig. Om de ‘Expeditie’ en de beschikbare ruimte onder de aandacht te brengen zal Amsterdam Alternative de komende tijd op regelmatige basis in de krant en online updates publiceren en publieke discussies organiseren. En precies om die reden hebben we deze pagina op onze website gemaakt. Niet in opdracht van de Gemeente maar om ervoor te zorgen dat mensen de ‘Expeditie’ vinden en er gebruik van gaan maken. Hoe meer vrije ruimte in Amsterdam hoe beter, voor iedereen. De ‘Expeditie’ biedt nieuwe mogelijkheden maar is geen substituut voor kraken. Wat ons betreft gaat kraken keihard door omdat het noodzakelijk is. Ondanks alle vragen en onduidelijkheden is de ‘Expeditie’ een kans, en daarom moeten we er samen voor zorgen dat zoveel mogelijk vrije geesten op de hoogte zijn van deze nieuwe mogelijkheid. Natuurlijk zijn we ons bewust van het risico om gebruikt te worden om ontruimingen te rechtvaardigen, het risico dat ze ons inzetten voor gentrificatie, het risico dat ze ons willen gebruiken voor hun propaganda... Maar in het volle bewustzijn van deze risico’s vinden wij dat we deze mogelijkheid moeten benutten.  

Aanbod
Op deze pagina vind je de meest relevante informatie en documenten over de ‘Expeditie’ en houden we het actuele ruimte aanbod van de Gemeente bij. Met bijbehorende criteria, contactgegevens en andere beschikbare info.

Lees meer
Expeditie Vrije ruimte, nieuwe hoop of...
In gesprek met de proces manager...
De ins en outs van collectief eigendom

 

Luister
Op Vrijdag 19 november 2021 organiseerden we een AA Talk (discussie avond) over de ‘Expeditie’ in de OT301.
In het panel zaten vertegenwoordigers van ADM, ’t Groene Veld, Vrij Beton, ADEV, Het Vrije Ruimte Akkoord, AFGA (Anarchistische Feministische Groep Amsterdam), Hotel Mokum en Joekenel van der Pijl van de Gemeente Amsterdam. In de zaal zaten mensen van de OT301, Cinetol, Skatecafe, De Bowlingbaan, De Hoop, Vliegtuin, Ruigoord, Rijkshemelvaart, NDSM, Amsterdam Alternative etc. Bijna allemaal mensen die op de een of andere manier iets te maken hebben met vrije ruimte. De een activistischer dan de ander. De ander ondernemender dan de een. Allemaal mensen met een eigen verhaal, eigen ervaringen, eigen ideeën en eigen wensen. Maar allemaal mensen die werken, wonen en leven vanuit een overtuiging die botst met het heersende neo-liberale systeem dat gebouwd is op de verheerlijking van marktwerking en kapitaal.
Luister de AA Talk over de ‘Expeditie Vrije Ruimte’ integraal terug via onze Pocast pagina.

Downloads
Via onderstaande knoppen zijn een aantal documenten te downloaden. Onder andere het officiële Koersdocument Vrije Ruimte, maar ook een verslag van de verkenningsfase en  een document gemaakt door TAAK.

Expeditie-nl (right)

Beschikbare vrije ruimte

Op de lijst hieronder zie je de ruimte die de gemeente op dit moment aanbied voor de ontwikkeling van vrije ruimte.

Op het moment is er geen ruimte beschikbaar.

Contact
Zoekt u een plek voor uw Vrije Ruimte initiatief en wilt u daarbij hulp van het team Vrije Ruimte? Bel dan met Nick van Loon: 06-38299136. Wilt u meedenken en meedoen met het vormgeven van de Expeditie Vrije Ruimte? Voor deze en andere vragen kunt u contact met ons opnemen via vrijeruimte(at)amsterdam.nl.
Bekijk hier de pagina van de ‘Expeditie Vrije Ruimte’ op de website van de Gemeente.